آببندي درزهاي انبساطي كالورت ، تونل و حوضچه هاي فلومتر ساحل چپ و راست سد خداآفرین و آببندی ترک ها و درزهای اجرایی موجود در سرریز نعل اسبی

کارفرما : سازمان آب منطقه ای آذربایجانشرقی

مشاور : شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس

موقعیت مکانی  پروژه : مرز بین ایران و کشور آذربایجان

موضوع پروژه :

آببندی درزهای انبساطی و اجرایی دارای نشتی در تونل های ساحل چپ و راست ، درزهای انبساطی بالادست هسته رسی در دهانه های چهار گانه کالورت ؛ آببندی فلومترهای ساحل چپ و راست و ترک های موجود در سر ریز نعل اسبی

شرح عملیلات انجام یافته :

با توجه به مشکلات ناشی از عملیات اجرائی ؛ نشتی هایی در تونل های ساحل چپ و راست به صورت پراکنده و به میزان متوسط  نشتی 60 لیتر در ثانیه و با فشار  bar 2.5 در در هر دو تونل و همچنین نشتی در درزهای انبساطی بالادست هسته رسی در هر چهار دهانه کالورت و به میزان متوسط نشتی 180 لیتر در ثانیه و با فشار bar 2.5 مشاهده می گرديد. جهت حل مشکلات موجود شرکت پامکو طرح و ديتيل اجرائي خود را به همراه نوع ماتريالهاي مورد نياز به مشاور پروژه ارائه نمود . بعد از بررسيهاي فني طرح فوق مورد تصويب قرار گرفت . اين شركت قبل از عقد قرارداد يكي از درزها را كه ميزان نشتي آن نسبت به بقيه بيشتر بود به عنوان نمونه انتخاب و درز فوق الذكر را به هزينه خود آببندي و تحويل نمود. بعد از عينيت يافتن طرح ارائه شده ، با ترک تشریفات قراردادی فی ما بین  سازمان آب منطقه ای آذربایجانشرقی منعقد و عملیات اجرائی به شرح زیر آغاز گرديد:

  1. تخلیه آب های داخل تونل ها و کالورت با استفاده از چندین دستگاه پمپ با دبي مكش بالا.
  2. باز نمودن دریچه اضطراری تونل ها در عمق 23 متری و حمل تجهیزات و ماتریال های لازم داربست و تخته زیرپائی به داخل تونل و نصب داربست در محل های مورد نظر.
  3. بازنمودن  روی محل های نشتی و ترمیم سطوح و بند آوردن نشتی ها با مصالح مخصوص و به صورت موقت و سوراخکاری و Packer گذاری و تزریق رزین یک جزئی و دو جزئی برای آببندی دائم .
  4. ساخت قالب های فلزی و نصب آنها بر روی درزهای انبساطی در دهانه های کالورت جهت آببندی اولیه و جلوگیری ازفرار رزین های تزریقی تا اتمام زمان واكنش .
  5. سوراخکاری، packer گذاری و شلنگ گذاری داخل درزها جهت تزریق رزین هاو آببندی نمودن دائمی محل های نشتی.

ماتریالهاي مصرفی:

  • رزین تک عنصری پلی یورتان
  • رزین دو جزئی پلی یورتان
  • انواع آنی گیر بتن
  • آببندکننده کریستال شونده